середа, 15 червня 2016 р.

ПИТАННЯ – ВІДПОВІДЬ. Чому ми молимося завченими словами

Інколи можна почути твердження про те, що молитися до Бога потрібно своїми словами, які йдуть від душі, оскільки стандартні завчені молитви Богові, мовляв, не подобаються, бо вони бездушні і механічні.
Православна Церква немає нічого проти індивідуальної молитви, яка виникає спонтанно внаслідок особистих душевних переживань християнина. Власне, молитви, якими молиться тепер Церква, саме так і виникли. Вони, можна сказати, є шедеврами індивідуальної молитви. Промовляючи певні молитви, ми маємо пам’ятати, що вони були складені реальними людьми. Саме такі слова той чи інший святий знайшов для розмови з Богом. І в тому, що ми користуємося його духовними здобутками, не просто немає нічого поганого, а навпаки, від цього ми маємо велику користь. Адже промовляючи молитви святих, ми долучаємося до їхнього духовного досвіду, ми проходимо школу покаяння і вчимося правильно звертатися до Бога. Святий Феофан Затворник писав: «Молитва – це наука і вона живоносна, вивчається серцем, а не пам’яттю і розумом». Сердечну науку можемо пізнати тільки долучившись до сердечних почуттів і переживань наших попередників – Святих Отців, які цю науку любові серця передають нам через свої молитви.
Про те, що молитви потрібно вчити, вказує нам Святе Письмо. Учні просили про це Господа, і Він дав їм текст сформованої молитви «Отче наш», яка стала взірцем для усіх наступних молитов (Лк. 11.1-2). Зауважмо, що Спаситель ніяким чином не дорікнув Своїм учням стосовно їхнього бажання молитися чужими словами і не сказав, що їм не потрібні стандартні молитовні слова, а навпаки дарував їм молитву «Отче наш». Цю молитву використовують практично усі християни, в тому числі і ті, які полюбляють різні молитовні імпровізації.
Вони також використовують псалми Давида, що є теж продуктом чужого молитовного досвіду. Але ж це – Святе Письмо, зауважать деякі. Так, та значна частина православних молитов, богослужінь, таїнств – це цитати зі Святого Письма, або вислови, що базуються на його текстах.
Якщо йти за логікою тих, хто виступає проти встановлених молитовних форм і сталих текстів, то слід припинити співати псалми Давида, не можна використовувати і вислови нашого Господа, вислови апостолів. Але ж це абсурд! Ні Господь, ні Святі Отці не закріпили за собою «авторського права» на вживані ними молитви, а навпаки, дарували нам їх для користі нашої душі і для нашого спасіння.
Можливо, виступи проти встановлених молитов – це лише вияв людської гордині: мовляв, не буду молитися цією молитвою, бо її склав і нею молився хтось інший, а не я. Але ж гордість – це гріх...